Verschillende dieren die terugkomen in automerken
In autologo’s zie je vaak dieren, zoals de leeuw van Peugeot, het paard van Ferrari, en de schorpioen van Abarth. Andere merken zoals Jaguar en Lamborghini gebruiken ook dieren in hun logo’s. Zelfs in autonamen vind je dieren terug, zoals de Ford Mustang en Chevrolet Impala. Dieren symboliseren kracht, snelheid of elegantie, wat perfect past bij de uitstraling van een auto!
Wanneer je een auto koopt, dan is het je vast weleens opgevallen dat er verschillende soorten merken zijn met elk hun eigen logo. Zo heb je bijvoorbeeld diverse logo’s met dieren erin. Dieren zijn voor veel vlaggen, producten en dus ook auto’s een boegbeeld. Hieronder lees je precies welke auto’s een dier gebruiken als logo en hoe je ze kunt herkennen.
Dieren als merksymbolen
Een aantal auto’s gebruiken een dier als symbool in hun logo. Hieronder zetten we een aantal voorbeelden voor je op een rij.
Leeuwen in automerken
Denk allereerst aan leeuwen die terugkomen in automerken. Zo is het bekendste automerk met een leeuw in het logo het Franse automerk Peugeot. Het logo met de leeuw is al meerdere transformaties ondergaan, waarbij bijvoorbeeld de leeuw op zijn achterpoten stond of waarbij alleen de kop van de leeuw wordt afgebeeld.
Paarden in automerken
Daarnaast wordt ook het paard gebruikt in een automerk. We hebben het in dit geval natuurlijk over de razendsnelle Italiaanse Ferrari. In dit automerk zie je namelijk een steigerend paard staan.
Schorpioen in automerken
Niet alleen zoogdieren, ook andere soorten dieren komen terug in automerken. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan de schorpioen die in de Abarth is verwerkt. Abarth is een Italiaans automerk dat bekend staat om de snelle en sportieve auto’s.
Andere dieren in merkemblemen
De bovengenoemde voorbeelden zijn niet de enige dieren die worden gebruikt in merkemblemen. Zo heb je bijvoorbeeld ook de Jaguar, waarbij het logo ook letterlijk een jaguar is. Ook kun je denken aan de ram, het logo voor de sportieve en stoere Dodge Ram. Bovendien heeft het sportieve automerk Lamborghini ook een dier in het logo. Weet jij welke? Spoiler alert: het is een stier.
Dieren in modelnamen
Naast dat je dieren kunt vinden in verschillende logo’s van auto’s, kun je dieren ook terugvinden in de namen van diverse soorten auto’s. Denk hierbij aan de Ford Mustang. Een Mustang is in de dierenwereld een mooi sterk paardenras. Er wordt dus door Ford gelinkt naar een mooie sterke auto, door middel van deze naam kom je erachter.
Daarnaast heb je ook nog meer autonamen met dieren erin verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan de Chevrolet Impala. De impala is een mooie antilopesoort die voornamelijk te vinden is in het zuiden van de Sahara: in Afrika dus. Dit mooie beestje heeft dus verschillende Chevrolets op haar naam staan, heel bijzonder is dat wel.
De rol van dieren in merkidentiteit en marketing
Daarnaast spelen dieren ook een grote rol in de identiteit van een auto of andere diverse merken. Zo kan een dier adel uitstralen of juist kracht. Denk hierbij aan een leeuw die kracht uitstraalt en een adelaar die macht uitstraalt. Ook in veel vlaggen komen deze dieren terug en dat is dus niet zonder reden. Daarnaast worden er ook vaak dieren gebruikt in reclames als het gaat om een auto. Op die manier wordt het dier goed onder de aandacht gebracht en weet je wat de auto uit moet stralen. Zo kan de auto een bepaalde kracht, snelheid of elegantie uitstralen. Ideaal dus een dier in je logo of naam!
Veelgestelde vragen over dieren in automerken
Enkele automerken met een leeuwenlogo zijn Peugeot en Citroën.
Ferrari staat bekend om zijn prachtige paardenlogo.
Lamborghini is een voorbeeld van een automerk met een adelaar in zijn embleem.
Ja, er zijn verschillende andere dieren zoals jaguars (Jaguar) en stieren (Lamborghini).
Deze symbolen kunnen kracht, snelheid, elegantie en andere eigenschappen uitdrukken die het merk wil benadrukken.
Voorbeelden zijn de Ford Mustang en Chevrolet Impala.
Ja, sommige auto-ontwerpen worden geïnspireerd door dieren, zoals de Lamborghini Murciélago.
Ze dragen bij aan merkherkenning en kunnen bepaalde eigenschappen van auto’s benadrukken.
Sommigen hebben ethische zorgen over het gebruik van dieren, maar dit varieert per persoon.
Het groeiende milieubewustzijn kan leiden tot heroverweging van het gebruik van dierlijke symbolen in autodesign en marketing.